Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec w grupie „Biedronek”
Tematyka kompleksowa:
- Bajki i baśnie. (27.02 – 03.03.2023)
- Marcowa pogoda. Woda źródło życia. (06 – 10.03.2023)
- Dbamy o zdrowie na przedwiośniu. (13 – 17.03.2023)
- Nadchodzi wiosna. (20 – 24.03.2023)
- W gospodarstwie. (27 – 31.03.2023)
Cele ogólne:
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozbudzanie zainteresowań czytelniczych;
- zapoznanie dzieci ze znaczeniem książki w życiu człowieka, wdrażanie dzieci do właściwego dbania o książki;
- zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami książek /przyrodnicze, historyczne, fantastyczne, biografie/autobiografie, pamiętniki, poradniki, naukowe, przygodowe, bajki/;
- obserwacja zmiana zachodzący w przyrodzie wczesną wiosną, dzielenie się obserwacjami dostrzeganie zmian charakterystycznych dla danej pory roku, utrwalenie wiadomości na temat zwiastunów wiosny;
- wzbudzenie w dzieciach zainteresowań zjawiskami przyrodniczymi;
- rozwijanie wrażliwości na piękno przyrody wiosną; poszerzenie wiadomości nt wiosennych kwiatów;
- zapoznanie z budową i warunkami rozwoju roślin; zachęcanie do hodowli i obserwowania rozwoju roślin;
- rozumienie konieczności dostosowania ubioru do panujących warunków atmosferycznych;
- uświadomienie, że należy o zdrowie dbać poprzez zdrowe odżywianie, ruch na świeżym powietrzu i ćwiczenia, dbanie o higienę osobistą i czystość otoczenia;
- wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zwierząt hodowanych w gospodarstwie wiejskim;
- zapoznanie z pochodzeniem niektórych produktów spożywczych;
- doskonalenie stabilności lateralnej poprzez ćwiczenia graficzne;
- doskonalenie funkcji językowych, zachęcanie do wypowiedzi wielozdaniowych;
- doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej;
- doskonalenie płynności i elastyczności w zakresie motoryki małej;
- zapoznanie ze znakiem graficznym litery g, G; c, C; j, J; ł, Ł literą drukowaną i pisaną, wielką i małą;
- określenie głosek g, c, j, ł jako spółgłosek;
- doskonalenie słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej oraz umiejętności czytania;
- zapoznanie z liczbą 9 w aspekcie kardynalnym i porządkowym; rozwijanie myślenia matematycznego;
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania;
- kształtowanie pojęcia mierzenia objętości, ćwiczenia w porównywaniu objętości: więcej, mniej, tyle samo;
- doskonalenie umiejętności gry na wybranych instrumentach;
- rozwijanie inwencji twórczej;
- doskonalenie ogólnej sprawności fizycznej na torze przeszkód;
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała;
- zwrócenie uwagi na uprzejme i kulturalne zwracanie się do siebie.
Edukacja ekologiczna: Realizacja tematu: woda- źródło życia
- nabywanie przeświadczenia o ważności spacerów dla zdrowia, jako jednego ze sposobów nabywania odporności na choroby;
- zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie;
- poznanie właściwości wody na podstawie eksperymentów (rozpuszczalność ciał w wodzie);
- uświadomienie znaczenia wody w życiu człowieka;
- rozumienie przez dzieci konieczności oszczędzania wody;
- wyjaśnienie przyczyn niektórych zanieczyszczeń wody (np. fabryczne, fekalia itp.) oraz ich wpływ na zdrowie człowieka, roślin i zwierząt.
Sytuacje edukacyjne:
02.03.2023 – Teatrzyk „Skrzat” – „Złote dukaty”
08.03.2023 – Dzień Kobiet
22.03.2023 – Pierwszy Dzień Wiosny. Topienie Marzanny
27.03.2023 – Teatrzyk „Blaszany bębenek” – „Czerwony kapturek”
Opracowała: Alicja Szlachcic